torsdag 4 april 2013

Fylld Baconlindad Kycklingfilé!



Dagens lunch kändes väldigt lyxig!
Men det är jag värd i allt slit med studier och mina projekt här hemma. :)
Jag kan dessvärre inte använda min ugn, då köket får en liten make-over... ett av mina projekt. Det är med stor förtjusning jag ser köket anta en helt annan stil än tidigare, fast ändå inte...! Ja, jag ska visa er lite före- och efterbilder när det är klart.

Dagens lunch skulle varit i ugnen en stund, men svag värme och locket på, fick fungera lika bra. Här kommer min receptskiss...!

före stekpannan...


1 port. 
Ingredienser:

1 kycklingfilé, färdiglagad**
2 st soltorkade tomater i olja
1 skiva blå Castello
1 skiva bacon

Såsen:

0,5 dl grädde
1/4 köttbuljongtärning
lite soja 

Grönsaker:

1 handfull Haricot vertes
1tsk fryst basilika
lökpulver
nymalen svartpeppar



**Köp en påse med kycklingfiléer som du tillagar/steker, nästan färdigt i ugnen. Låt de kallna och lägg sedan i en påse i frysen. Då har du färdiga kycklingfiléer att plocka fram.



Gör så här:

Skär en ficka på längden i kycklingfilén. Lägg i soltorkade tomater, castellon och linda en baconskiva runt. Lägg kycklingfilén med skarven på baconet neråt i stekpannan. Stek kycklingfilén på medelhög-hög värme, tills den får fin färg runt om.
Häll på grädde och tillsätt buljongtärning och lite soja, för färgens skull. Smaka av såsen med lite peppar, ev. späd med lite mer grädde. Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt puttra i ca 10 minuter.

Under tiden fräser man haricot verten i lite olivolja. Strö över basilikan och lite lökpulver. Rör om i bönorna under stekning, så de inte blir brända. Servera till kycklingen!




Bon apetito!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar