torsdag 3 december 2009

Knäck


Igår var julbaket igång här hemma. Jag kokade knäck för fulla muggar! Men knäcken är inte till vårat gottebord, utan de ska säljas i butiken... vackert inslagna i cellofan.

Jag hade även tänkt att jag skulle hinna spritsa pepparkakshus, men det får jag ta sen. Nu blir det en dag i butiken och sen ska jag städa här hemma. kärleken fyller 30år imorgon!


Knäck! ca 75st.


2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 dl grädde


2 msk smör
1 dl skållad hackad mandel


Koka först socker, sirap och grädde i en vid kastrull, det går snabbare då.Rör om då och då. Låt koka i ca 15 minuter, tills termometern visar 120-125 C. Tillsätt smör och hackad mandel. Rör om och fördela sedan i knäckformar, jag brukar använda en sked. Låt stå och stelna innan du lägger dem i en vacker burk! =)


Ha en fortsatt bra dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar