onsdag 30 september 2009

GI Lunchtips!

Nu är det lite som att jag står still i vikt, vet inte riktigt varför... blandar både lchf och GI tror jag, äter för stora portioner emellanåt, dricker för dåligt kanske... tja, men upp, går jag ialla fall inte och det är ju väldigt bra det med! ;o)

Gårdagens lunch avnjöts tillsammans med lill-killen som var ledig från dagis. Han åt dock inte samma som jag gjorde.. Till honom hade jag köpt en nyhet från Scan:






Dessa stekte jag och serverade med fullkornsmakaroner och ketchup, samt morot och gurkstavar. Han slukade alltihop, så dom fick högsta poäng av honom! =) Min lunch var av helt annan karaktär, nämligen Laxpaj utan pajdeg. Receptet hittade jag på en av mina favoritbloggar när det gäller mat; matplatsen.org!

Paj med varmrökt lax & romsås!

300 g varmrökt lax i bit.

2 påsar färsk spenat (150g)

1 gul lök

150 g riven Västerbottenost

3 dl creme fraiche

3 ägg

salt & peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Fräs spenaten hastigt i lite smör. Dela laxen i bitar och finhacka löken. Fördela spenat, sedan laxen och sist löken i en pajform eller ett pajskal. Blanda ägg, creme fraiche och ost. Salta och peppra. Grädda mitt i ugnen ca 30-40 minuter.

Romsås:
Jag gjorde min såhär; finhacka en liten rödlök. Blanda med 2 dl creme fraiche och 1 liten burk röd stenbitsrom. Serverra såsen till pajen och gärna en grönsallad till!

Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. Hej! Kommer absolut testa detta, låter jättegott. Ska kolla in på matplatsen.org.
    Ha de gott //Helen

    SvaraRadera